esmaspäev, november 03, 2008

Polegi pikki lusikaid, härra Wallenberg?

Reedel käisime ooperis. Tavaliselt, kui millegi suhtes on kõrgendatud ootus, kipub kogemus kesiseks jääma, ent sel korral oli vähemalt minu arvates etendus väga bueno. Mulle meeldis väga ja seda suure tõenäosusega just sel põhjusel, et tegemist polnud mingi romantilise tiluliluga, vaid teema oli tõsine ja nõudis kaasamõtlemist. Minu kaaslasele kahjuks ei meeldinud. Kui alguses arvasin, et tema nihelemises on süüdi meesterahva koibade jaoks liig kitsas pingirea vahe, siis vaheajal sain teada, et etenduse näol olevat tegemist olnud lihtsalt mõttetu kiljumisega. Minu vaimustust see õnneks ei kahandanud, olen ka jõudnud Estonias etenduvat Wallenbergi juba mitmele inimesele soovitada ning soovitan teilegi. Keda minu jutt ei veena, siis neile mõjutajaks fakt, et nüüdisooperile Wallenberg on antud mitmeid auhindu, näiteks riigi kultuuripreemia.

Väike väljavõte, isutekitajaks või nii:


Wallenberg: "Mida Te teete?"

Ohvitser: "Kas sul pole silmi peas või? Siin tehakse tööd, me täidame oma kohust. Tuhat iga päev, see pole mingi lapsemäng. Tuhat juuti, iga päev, üks rong, mis välja sõidab. Tuhat nimekirja, tuhat sõiduplaani. Sada oli neid eelmisel nädalal, tuhat sellel nädalal. Kaks tuhat järgmisel nädalal, iga päev, kakskümmend neli tundi järjest. Iga minut, mil keegi esitab rumalaid küsimusi, on kaduma läinud minut."

Wallenberg: "Miks just need inimesed?"

Ohvitser: "Tuhanded küsivad iga päev, kes küsib, on juut! Kes annab arvu, mis jääb ühe ja tuhande vahele, see on juut! Kes nendesse vagunitesse siseneb, on juut! Kes maha lastakse sellepärast, et mul pole aega vastata, on juut! Kas sa tahad vagunisse minna või edasi küsida?"

Wallenberg: "Mina olen rootslane."

Ohvitser: "Ma võin ka rootslasest juudi teha. Minema astuda!"


Igaljuhul ooperis käimiseks tuleb mul uus kaaslane leida. Etenduse vaheajal juba rihtisin pilguga erinevaid ridu, kuhu võiks järgmisel korral kohad võtta, et tõlget paremini näha =)

1 kommentaar:

Ann ütles ...

mina olen käpp sinuga kaasa tulema, kange ooperiisu juba mõnda aega, aga pole leidnud kedagi seni, kes minuga kaasa oleks nõus tulema.