kolmapäev, aprill 30, 2008

Può tradurre questo?

Istun tema kõrval keset lillade seintega söögituba asetatud määrdunud linaga laua taga üllatavalt mugaval puust toolil ja kuulan, mida mulle räägitakse.

Olevat väga halb olnud, räägib ta. Pajatab neidsamu lugusid, mida varemgi olen kuulnud. Alati, kui see inimene oli lähedal, oli väga halb. Jubedad asjad juhtusid. Sellepärast ta ongi suurema osa ajast kusagil mujal olnud ja püüdnud selle inimesega mitte kokku puutuda. Mina kuulan ja tunnen end mõneti ebamugavalt. Osaliselt sellepärast, et kuna mind polnud siis veel olemaski, kui need asjad juhtusid, ei tea ma, keda uskuda. Kui üks ütleb: "Valge," ja teine käratab: "Must!" ning kumbki oma seisukohast karvavõrdki ei tagane, ei saa ka mina seal vahepeal halli näha. Parema meelega ei teaks ma ei mustast, ei valgest. Aga ma istun rahulikult ja kuulan, sest seda ma ju siia tegema tulin.

Alles õhtul hilja kodus tassikest teed valmistades turgatab mulle pähe veel üks küsimus, mis seab kõik kuuldu kahtluse alla ja ei taha seda sealt alt enam kuidagi lahti lasta. Kui seal tõesti nii halb oli, nagu sa rääkisid, siis miks sa minu sinna jätsid? Kui seal oli üleelusuurune jubedus ja mitte midagi head, siis miks sa mind endaga kaasa ei võtnud? Sinna, kus oli alati parem ehk siis ükskõik kuhu. Sest mina ei olnud oluline?

Välja mõelda oskan ma igasuguseid vastuseid, aga arvatavasti ei saa ma kunagi teadma, milline neist on see õige. Valge vastus või must vastus või hoopis mõni hall.

***

Mitteoluline hall mina ei ole kunagi suitsetanud ega suitseta ka praegu, ometi kulub tal nädalas suitsude ostmiseks ligi nelisada krooni. Teaks ta, et sellest midagi kasu on, ostaks ta neid hõisates. Praegu aga ajab see teda lihtsalt närvi. Mitteoluline hall ärakasutatav mina ei mäleta nimelt, et Proua Korsten talle kunagi midagi samal moel kohale oleks tassinud. Üks peaks olema teise eelduseks... Et oleks aus ja võrdne? Igasugused küsimused tekivad, põhiliselt üks, mille Layla kunagi hoopis teisel teemal esitas, ent mis passib nii mõndagi muusse konteksti: "Aga kas see ongi eesmärk?".

"Temaga pole mõtet vaielda, ta on haige," öeldakse. No ma siis püüan mitte vaielda ja meenutan hoopis NipTuck-ist kõrvu kajama jäänud lauset: "We just keep passing the same shit on. I want this to stop. It must stop."

Kommentaare ei ole: