esmaspäev, november 16, 2009

Rubriigist "mida te ei teadnud, aga võibolla sooviksite teada"

Eriarstile oli vaja minna. Perearst andis saatekirja. Helistasin vastava asutuse registratuuri, et aeg kinni panna ja nagu viimasel ajal kombeks, sain vastuseks, et esimene n.ö. tasuta aeg (ehk siis see, mille visiiditasu on 50 krooni) on ei rohkem ega vähem kui nelja kuu pärast, aga juhul, kui ma olen nõus maksma visiiditasu (!) 215 krooni, pääsen vastuvõtule kiiremini ehk kahe kuu pärast. 215 krooni ei ole muidugi midagi võrrelduna nende viiesajakrooniste visiiditasudega, mida ma oma põlve pärast olen pidanud maksma ning kuna ma olen jätkuvalt kindlal veendumusel, et tervise puhul on alati parem variant maksta kohe ja natuke kui hiljem ja juba oluliselt rohkem kui natuke, nõustusin registratuuritöötaja pakutud suurema visiiditasuga. Arvasin, et sellega ebameeldivad üllatused lõppevad.

Aga oh ei. Edasine oli kohati isegi naljakas. Kõigepealt teatas tädi arstitädi mulle täna, kui need kaks kuud tasulist järjekorda lõpuks ümber olid saanud ja ma rõõmsalt tema kabineti toolil maandusin, tõsise näoga, et tjahh, selle hädaga oleks vaja teha üsna mitu uuringut. Aga nimetatud uuringud maksavad mitmeid tuhandeid kroone. Ja - pange nüüd tähele - kuna mina saabusin tema juurde tasulisest järjekorrast, pean ma ka need uuringud ise kinni maksma. Ehk siis teisipidi panduna - oleksin ma viitsinud kannatada veel kaks kuud, et saada tema vastuvõtule n.ö. tavalises järjekorras, oleks haigekassa tasunud minu uuringute eest. Ei aidanud minu selgitavad kommentaarid ega ebalevad küsimused, et ee...ää...ööö mul on ju haigekassa kindlustatus ja puha ja kuidas siis ikka nii. Kui oli raha, et maksta rohkem visiidi eest, maksad ka uuringute eest. Vahva, kas pole? =D

Nagu perearst eelnevalt kõrgendatud visiiditasude kohta, laiutas eriarst mitmetesse tuhandetesse küündivatest uuringutasudest rääkides käsi ja möönis, et süsteem pole täiuslik, ent praegu on nii ja midagi ei ole parata. Seejärel pakkus ta välja variandi, et võib mind uueks aastaks vormistada tasuta järjekorra esmasele visiidile, et kui ma suudan nii kaua kannatada ja tagasi tulen, saab ka haigekassa minu uuringute eest tasuda.

Miks see lugu mind kurjaks ajab:

a) Patsiente hoitakse teadmatuses. Kui süsteem on selline, siis on süsteem selline ja tõepoolest midagi pole teha, aga kas sellest ei oleks võinud patsienti registreerumisel teavitada? Asjaolusid teades oleksin ma ehk optimaalse visiidiaja valikut veidi tõsisemalt kaalunud. Paljudel inimestel polegi üldse, mida kaaluda. Kui näiteks mõni väga madala sissetulekuga hädasolija kraabibki kusagilt selle paarisajakroonise visiiditasu kokku ning avastab seejärel, et tema valik läheb talle maksma järjekordse sms-laenu, ei ole see aus ei patsiendi suhtes, kes pettub ja peab tõenäoliselt veelgi kauem abi ootama ega ka arsti suhtes, kelle aega on raisatud, sest ta peab, juhul, kui ta on nii kaval nagu minule sattunud arst, sama patsienti teist korda uuesti vastu võtma.

Miks ei võiks potentsiaalseid patsiente asjakohase informatsiooniga varustada? Et kui te valite selle järjekorra, siis teie edasised valikud on piiratud, aga kui tolle, siis on jälle sellised eelised ja puudused. Aega võtaks see maksimaalselt 30 sekundit + patsiendi reageerimisaeg ehk teist samapalju. Kokku hoiaks tubli 20 minutit.
Paganama tsirkus, ma ütlen x(

b) Õiguspärased ootused ja muu vigin. Mind tõsiselt häirib see, et ma käin tööl ja maksan makse ja enda arvates peaksin arstiabi saama, aga arvestama pean siiski vaikimisi võimalusega, et järgmisel korral, kui mulle näiteks kiirabi järgi tuleb, küünitab üks karvane käsi autost kanderaamini ja ulatab makseterminali, et palun - juhul, kui soovite nüüd ikka haiglasse sõidutatud saada, tasuge nii-ja-niipalju. Noh olete küll haigekassas kindlustatud ja tõepoolest vältimatu arstiabi teenus peaks teile tasuta olema, aga vot näete tänasel päeval saate selle raha eest ainult seda, et sätime teile voolikud külge. Bensiini ja muu eest peate ise juurde tasuma. Ja kui ei taha, et me tee peal veel muudest kohtadest läbi põikame, võite igaks juhuks kohe kiire kohale jõudmise tasu ka ära maksta.

Võiks ju kohe otse öelda inimestele, et sorri, raha ei ole ja ei tule ja vaadake ise, kuidas saate. Ma säästaksin heameelega oma närve ja kobiksin kohe ilma pikema jututa kuhugi tasulisse praksisesse üle.

c) Ühe Tallinna haigla sugulasest administratiivtöötaja aga teadis rääkida, et tegelikult ei olegi mingeid järjekordi. Arstid pidavat istuma tühjades kabinettides ja põhimõtteliselt lage vahtima. Palgad olevat arstidel niivõrd kõrgeks aetud, et inimestel pole finantse sellisteks kõrgeteks visiiditasudeks, millest nende palku rahastatakse. Ma saan aru, et seitse aastat koolis käia on pikk aeg ja kui sa oled pähe tuupinud nimekirjade viisi luid ja veresooni, prepareerinud laipu ja välja kannatanud veidrikest õppejõude, tahaks ühel ilusal hetkel nähtud vaeva eest ka vastavalt tunnustatud/tasustatud saada, aga kuhu jäävad kõik need ilusate nimedega vanded, eeldus, et inimesed tahavad arstiks saada siiski eelkõige selleks, et kaaskodanikke aidata, jms? Milleks karistada patsienti?

Muudes riikides saavad arstid väga kõrgeid palku osaliselt ka riski hajutamiseks - juhuks, kui peaks mõne patsiendiga midagi kokku käkkama ja tuleb law suit. Meil siin ei kobise eriti keegi patsientidest midagi. Võibolla vaid siis, kui mõni omastest, kes polnud veel pensioniealine, ilmselgelt lolli asja pärast ära kooles.

Kusjuures nüüd, tagantjärele mõeldes, tõepoolest, polikliinik oli tühi. Nendel korrustel, kuhu mina sattusin, istus igaühel 2-5 inimest ja garderoobis ei viibinud üldse kedagi. Ja minu arsti kabineti uks oli lukus kõik need 10 minutit, mis ma varem kohale jõudes ukse taga mööda saatsin. Ka ei toimunud selle aja jooksul ukse taga mingit liikumist, seega...

9 kommentaari:

Unknown ütles ...

Sul ka ei vea - hea perearst on tõeline nuhtlus. =)
Aga tõsisemalt rääkides, siis on see tõesti uskumatu, kuid üldsegi mitte erandlik seis. Selle nimeks on 'süsteem'. Nõme on lihtsalt see, nagu Sa juba ütlesid, et mõjutab see kõige rohkem vähekindlustatud ja õrnema tervisega elanikkonda, kelle jaoks on sotsiaalsed garantiid eriti olulised.
Pöördu asekantsleri poole ja paku välja, et kui nad selle küsimusega pronto ei tegele, siis pealtnägja & co. on kindlasti sellisest farsist huvitatud.

Njeznaika (ot solnechnovo goroda):)

P.S. Minu teada on UT-s arstiteaduse õpe kuus aastat, pluss residentuur 3-5 aastat.

Anonüümne ütles ...

Mis on sinu arust kõrge palk? Ja et kui oled vande andnud, siis tööta tasuta? Ma ei ole küll kuulnud, et teiste ametite esindajatelt tasuta töötamist oodatakse.

Ma olen nõus, et süsteem lonkab kahte jalga, aga kas oleks parem teha siis selline süsteem nagu USAs, kus ravi sõltubki sinu rahakoti paksusest? Et kui sa erakindlustust endale lubada ei saa, siis sure maha?
Eesti riik on vaene ja meie maksurahast ei jätku esmaklassilise arstiabi jaoks. Ravijärjekorard on teistes riikidest täpselt samamoodi kui Eestis.

Carry ütles ...

Jannes: nali naljaks, aga see tigedate telesaadetega ähvardamine töötab. Meil oli siin kontorihoone fuajees ükskord Eesti Posti kirjakast, mille lukk oli mitu päeva järjest katki, nii et uks oli lahti ja kõik kirjad vajusid talviselt sopasele põrandale. Minu palvele sellel-ja-sellel aadressil asuv postkast ära parandada kosteti Eesti Postist, et hankigu ma kusagilt selle postkasti miski järjekorranumber, et nemad muidu ei saa tulla parandama (!). Kuna ma olin eelmisel päeval olnud tunnistajaks ka vaatepildile, kus postitöötaja kahmas põrandalt kirjad sülle nii et pooled sinna põrandale jäidki ja hakkas niisamuti, kirju kuhugi kotti panemata, nendega väljas 25 meetri kaugusel asuva auto poole astuma nii et tee peal osad ümbrikud tal käte vahelt välja pudenesid, ütlesin ma tädile telefonis, et mul on väga kahju, et nad ei oska aadressi järgi oma postkasti tulla parandama, aga et kui see nimetatud ajaühiku jooksul korda pole tehtud, saabub Võsapets. Arva kolm korda, kas sai postkast korda või ei saanud xD

Arstiteaduse õpe on pikk eniveis, kuidas kusagil, tublid on, et nii palju õppida viitsivad.

Triangel: 50 000 eesti krooni on minu arvates kõrge palk, 100 000 üle pole mõtet isegi vaielda. Needless to say, pole ma kusagil öelnud, et vande andnuna peaks keegi tasuta tööd pakkuma. Ära tee mulle siin Savisaart =)

USA süsteem on möga, aga seda sa tead ilmselt juba ise ja teavad nemadki seal suure lombi taga. Seega ma eeldan, et sa ei oota, et ma vastaksin ei või jah.

Vaene riik või mitte, välja jõuame ikkagi sinna, et odavam on inimest lappida kohe, mitte siis, kui tekivad juba tüsistused, inimene on sunnitud töölt kõrvale jääma ja maksumaksja raha, mida sa mainisid, laekub vähem + peab tasuma igasugu invaliidsuspensione ja toetusi jms.

Samuti pole ma nõudnud esmaklassilist arstiabi. Esmaklassilisus on hoopis midagi muud =) Mina nõuan mõistlikke ootejärjekordi-otsuseid ja seda //ja eelkõige seda//, et mind kui patsienti ei lollitataks.

Aga ärme päris tülli lähme selles küsimuses - pärast veel peame mõlemad oma närve ravima. Teadagi, kelle raha eest ;)

Anonüümne ütles ...

Minu meelest vaga hea artikkel sul siin :) Kas sa lehte ei taha seda saata voi mis on saanud sellest kolumnist kuskil? :)
Mul oleks aga selline kysimus.. Kaua peab ootama et perearsti juurde saada?
Siin UKs on mu kogemused kull enam vahem normaalsed arstidega.. Tavaliselt perearsti juurde saab kohe jargmine paev ja kui on ikka kiirelt vaja ja hada siis on iga paev hommikul ja parastlounal nii oelda emergency hour kus siis saavad inimesed minna oma kiirelt abi vajavate hadadega.. spetsialisti poole ma pole veel pidanud eriti poorduma aga tundub et enam vahem ok'lt saab sinna kah aga noh oleneb vist sest olen kuulnud kolleege kurtmas et asjadega laheb nii kaua aega.. see on muidugi vagagi normaalne nahtus siin kuna monikord on tunne et oled arengumaal :) samas hea asi on see et kui oled haigekassa poolt kindlustatud siis saad koik ravimid (ukskoik kui palju sulle neid valja kirjutatakse ehk siis uks retsept miljoni tablaga) on ainult #7.90. see on minu meelest normaalne.. :) samas nagu naiteks selle emakakaela vahiga ei saa noored naised ennem kontrolli minna kui on 25 ja siis jalle uuesti 3 aasta parast.. et siin on ka ikka igasuguseid jamasid ja haiglad ja arstiabi kohad on ikka uldiselt rovedalt mustad ja rapased.. eriti haiglad.. nii et kui sinna lahed siis saad mingi muu haiguse kulge..

no jah.. kaua siin ikka jouab vigiseda.. ega see palju ei muuda.. aga selle voiks kull inimestele selgeks teha eestis et kes millele tituleeritud on :)

Liis ütles ...

Niipalju kui mina asjadest aru saan, siis pole mitte niivõrd arstides asi vaid haigekassas. Nad on kehtestanud piirarvud, kui paljude patsiente ravikulud ja uuringud kinni makstakse ja kuna selle põhjal antakse haiglatele raha, siis ei saa arstid rohkem patsiente selle aja jooksul vastu võtta ja ravijärjekorrad aina pikenevad, sest ega haigekassa pärast vähem inimesi haigeks ei jää...

Carry ütles ...

Jah, sul on ka õigus. Kehva orgunni probleem siiski lõppkokkuvõttes. Loe tänast Eesti Päevalehte - seal sellest ka ametlikult kirjutatud.

Unknown ütles ...

Tegelikult vältab arstiks õppimine üle kümne aasta ja muidugi peab seal olema oma osa huvil, pühendumusel ja humanismil, sest meie palku läänepoolsete riikidega võrrelda ei anna. Lisaks tekib nii mõnedelgi arstihakatistel probleeme residentuurikohtadega Eestis ja nii need noored arstid välismaale siirduvad... tegin nüüd vist Rüütlit.

Eesti ja vaene?? Nalja teete, vaadake kasvõi meie välisvõla suurust, reservfonde, eelarvedefitsiiti jne. Pole meil peale pooltotakate riigitegelaste häda midagi. Vaadake parem Lätit ja tundke neile kaasa.

Läti 91. aastapäeva puhul tervitustega Riiast.
J.

Carry ütles ...

Mina arvan samuti, et asi on puhtalt saamatuses kinni ja et riigil ON võimalik asju palju paremini seada, aga nagu mu isa sellistel puhkudel alati kommenteerib: ei ole mõtet istuda siin ja viriseda, et see on halb ja too on kehvasti - mine ja hakka ise poliitikuks!

My warm greetings to the six-toed latvians! ;)

Aive ütles ...

Tegelesin terve suvi taoliste probleemidega :-(

Seda pean küll ütlema, et asjaolu, et tasulise ajaga peab ka kõik ülejäänu ise kinni maksma, tehti mulle registratuuris päris hästi selgeks. Aga järjekorrad on jah hetkel väga pikad eelkõige seetõttu, et eriarstide vastuvõtuaegu on kästud rahapuuduse tõttu vähendada. Mulle isegi öeldi, et arstidele on antud valik - ravige või saage palka (ehk iga patsient, kelle vastu võtavad, läheb neil palgast maha). Reaalsuses see vast päris nii pole, kuid karm raha lugemine käib igatahes. Oli üpris närvesööv kui mulle suvel öeldi, et kahjuks plaanilist operatsiooni ei saa teha, peate olema eluohtlikus seisukorras juba, siis opereerime. Lohutati veel, et "noor inimene, ehk teil päris ära surra ei lasta". Õnneks oli ka abivalmis ning toredaid arste...